Beweeg je wel genoeg?


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zitten is het nieuwe roken

Waar roken steeds meer een taboe wordt en het ook sociaal minder geaccepteerd wordt, krijgen we een nieuwe uitdaging: minder zitten, dus meer bewegen! Omdat zitten helemaal niet goed voor je lichaam is! Je lichaam is niet gebouwd om te zitten. Integendeel. Je hebt gewrichten die het fijn vinden om te bewegen. Je bloed wordt beter rondgepompt als je beweegt. Je zenuwcellen doen het beter wanneer je beweegt. Je hersenen ook! Je huid blijft heerlijk elastisch. Als mensen gebouwd waren om te zitten, hadden ze minder gewrichten en geen elastische huid gehad. Dan was die beweeglijke ruggengraat overbodig geweest.

 Nek, schouders en onderrug ontspannen!

Zitten is eigenlijk heel onnatuurlijk. Doordat je licht voorover zit, zet je voortdurend teveel rek op je lange rugspieren en staan je nek en schouders teveel onder druk. Dit kan op lange termijn pijnklachten geven. Denk bijvoorbeeld aan vrachtwagenchauffeurs die lange uren maken en alleen zitten. Velen van hen hebben rug-, schouder- of nekklachten. Door vaker te staan, lopen, dansen help je deze spieren te ontspannen en treden pijnklachten lang niet zo snel op!

Staan is in de mode!

Op kantoren komen steeds meer ‘stabureaus’. Hoge bureaus, waar je je computer op zet. Je werkt staande. Ongemerkt laat je je lichaam bewegen. Je haalt dieper adem, je wiebelt regelmatig, wipt op en neer, draait rondjes met je voeten, staat dan op de ene heup, dan weer op de andere, zet je benen smaller bij elkaar en dan weer wijder. Het gaat allemaal ongemerkt. En bovendien loop je sneller van je computer weg om iets te gaan regelen. Het maakt je pro-actiever! Je lichaam is er superblij mee! En je kunt er zelfs door afvallen!

Rustig opbouwen

En altijd geldt: zorg goed voor jezelf en wees lief voor jezelf. Als je ineens vele uren gaat staan, terwijl je lichaam zitten gewend is, dan zal je lichaam gaan protesteren en lijkt het alsof je staan niet vol kunt houden. Bouw het daarom rustig op. Misschien elke ochtend het eerste half uur staan en daarna weer lekker gaan zitten. Of om het uur een half uur gaan staan. Je vindt je draai wel. Bedenk: elk uur dat je gestaan hebt, is pure winst voor je gezondheid! Veel plezier!SAM_5439

Meld je nu aan voor de cursus

¤